onsdag 16. september 2015

Plantefarging

Oppgaven går ut på å farge garn med ressurser vi finner i naturen, vi fikk oppgaven 26 august. Så vi hadde 7 dager på oss på å sanke ressurser, og farge ferdig garnet.


Jeg og makkeren min samlet forskjellige planter som vi skulle bruke til å farge garn. Jeg og makkeren min skulle bruke brennesle.



Siden brenneslen var vått, måtte vi la det tørke. Etter det tar vi og legger brenneslen i en kjele, så etter det tar vi å fyller opp kjelen med vann til det dekker brenneslen. Vi lar det koke i en time. Vi tar da å fjerner brenneslen men beholder vannet gjennom en sil. Vi tar da og koker det som er igjen i en time etter å ha puttet oppi litt Alun. Alun er ett salt som vil sørge for at fargen holder seg på garnet.



Vi tar garn i ren ull, og legger det i kjelen. Vi trekker det i en time på 80 grader, vi tar kjelen av plata. Så lar vi det kjøle seg til neste dag. Neste dag tar vi og renser garnet med såpe og lunkent vann, vi klemte på garnet uten å vri det. Det ble en pen gul-beige farge. 



Jeg er svært fornøyd over arbeidet mitt, det var gøy og lærerrikt. Vi lærte mye av det men det er hovedsakelig for hobby aktivitet, så jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre dette igjen men jeg er glad for at jeg gjorde oppgaven.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar